هارمونی رنگ ها در عکاسی

هارمونی یا هماهنگی رنگ ها، یکی از مهم ترین ابزار در عکاسیه که نحوه تعامل رنگ ها رو باهم بیان میکنه.

رنگ ها از قابلیت انتقال احساسات و عواطف متفاوت برخوردارن، بخاطر همین نحوه بکار گیری رنگ ها و چیدمانشون باعث ایجاد تصاویر چشم نواز و زیبا بشه که روی واکنش و احساسات بیننده به عکس هاتون تاثیر بزاره.

رنگ های مونوکروماتیک

رنگ های مونوکروماتیک یا تک رنگ از یکی از دوازده رنگ موجود در چرخه رنگ ها با تناژ مختلف تشکیل میشن.

از این رنگ ها برای ایجاد تعادل و هماهنگی همه ی ترکیب بندی استفاده میشه ، تا بیننده توجه و تمرکز بیشتری روی عکس داشته باشه.

رنگ های مونوکروماتیک

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل یا متضاد، به رنگ هایی میگن که در چرخه رنگ مقابل هم قرار دارن و استفاده از اونا باعث پرکنتراست بودن و شاد بودن تصویر میشه. مثلا رنگ بنفش مکمل زرد یا رنگ سبز مکمل قرمز هست.

رنگ های مکمل

رنگ های مشابه

این رنگ ها شامل سه رنگ از رنگ های چرخه هستن که کنارهم قرار میگیرن. توی این حالت ما شاهد هم نشینی رنگ هایی هستیم که بر روی چرخه ی رنگ در مجاورت هم قرار دارن. این رنگ ها در تصویر یک ظاهر هماهنگ تری به عکس میده و فاقد کنتراسته. مثل رنگ طبیعت در فصل پاییز.

رنگ های مشابه

ترکیب مستطیلی رنگ ها

این ترکیب از چهار رنگ از چرخه رنگ تشکیل میشه شامل دو جفت رنگ مکمله. این ترکیب با اینکه ایجاد تعادلش سخت و پیچیدس اما تنوع خیلی خوبی رو در اختیارتون میزاره. در این تصاویر باید به تعادل رنگ های گرم و سرد توجه داشته باشید.

ترکیب مستطیلی رنگ ها


ترکیب مثلثی رنگ ها 

یک ترکیب رنگ مثلثی شامل سه رنگی که به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار دارن. برای ایجاد تعادل در این ترکیب بهتره از یک رنگ به عنوان رنگ غالب و از دو رنگ دیگه برای ایجاد برجستگی در عکستون استفاده کنید تا تصویری پر نشاط داشته باشید.

ترکیب مثلثی رنگ ها

ترکیب مربعی رنگ ها

تفاوت این ترکیب با ترکیب مستطیلی اینه که، چهار رنگ با فاصله یکسان در اطراف چرخه رنگ استفاده میشه. 

ترکیب مربعی رنگ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال

|

جدیدترین‌ خواندنی ها